Ich pierwszy raz

30 years after the start of perestroika Moscow we asked residents how their lives changed after the collapse of the Soviet Union and what they did in the nineties for the first time in his life?

Times of Change

30 lat po rozpoczęciu pierestrojki zapytaliśmy mieszkańców Moskwy jak zmieniło się ich życie po rozpadzie ZSRR i o to, co zrobili w latach dziewięćdziesiątych po raz pierwszy w życiu?

Olga; Photo: Johanna Meyer-Gohde Olga

Pomalowałam matrioszkę

Olga, 62 lata, sprzedawczyni pamiątek

Po rozpadzie ZSRR pomalowałam swoją pierwszą matrioszkę. Była straszna, ciężko malować po takim okrągłym kształcie, ale i tak się sprzedawały. Pomalowanie jednej zajmowało 3 dni, ale wystarczyło na miesiąc życia. No i szybko się nauczyłam. Kupowali turyści, płacili w dolarach. Do dzisiaj pracuję tu na targu, to już ponad dwadzieścia lat. Ale matrioszek już nie maluję. Trzeba je lakierować, a w domu ciężko znieść ten zapach.

Skończyłam dwa kierunki studiów, byłam inżynierem technikiem i przez trzydzieści lat pracowałam w zakładach zbrojeniowych w Siergijew Posadzie. Kiedy przyszedł Gajdar ze swoimi reformami, naszą fabrykę zamknęli i wszyscy wylądowali na bruku. Miałam piątkę dzieci i trzeba było je jakoś nakarmić, każdy starał się jak mógł. Usłyszałam o…

View original post 490 more words

Leave a Reply

